3 digitala alternativ till inställda mässor

Hitta nya sätt att kommunicera under Corona-krisen och ersätt den inställda mässan med digitala alternativ.
Oskar Forsgren
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Mässor är för många företag en omfattande del i den årliga marknadsplanen. I år är det annorlunda. Näst intill alla mässor har blivit inställda eller uppskjutna på grund av de restriktioner som Covid-19 medfört. Förmodligen kommer det dröja lång tid innan mässor och evenemang kan slå upp sina portar igen.

Men även i mörka tider finns det möjligheter. Vi ska ska titta på de tre största fördelarna med mässor och hur vi kan ersätta (och förstärka) dessa värden med digitala alternativ.

1. Positionering i branschen

SEO (Search Engine Optimization eller Sökoptimering)

Ett stort värde med en mässa är att företag har chansen att positionera sig i branschen. Under Sveriges största mässa för husvagnar och husbilar är det exempelvis viktigt för Kabe och Adria att vara på plats för att hävda sin positionering i branschen. En lyckad positionering innebär att varumärket blir ett naturligt alternativ för målgruppen. Exempelvis kommer tankarna naturligt till Volvo när vi tänker på personbilar, Felix när vi tänker på ketchup eller Husqvarna när vi tänker på gräsklippare.

Sökoptimering

Vid inställda mässor kan då ändå arbeta med din positionering genom att satsa på en bra SEO (Search Engine Optimization), det vill säga sökoptimering av företagets hemsida. När din målgrupp söker på de ord som berör din bransch vill du komma högt upp i resultatet på Google. På så sätt stärks ditt företags positionering i din bransch och du kan se till att din målgrupp hittar dig.

För att förbättra en hemsidas sökoptimering gäller det att följa Googles riktlinjer. Exempel på bra sökoptimering är att se till att din hemsida är snabb, både genom att optimera ditt innehåll men också genom att ha en tillräckligt snabb server. Se även till att din hemsida är levande och att det tillkommer nytt innehåll kontinuerligt. Google erbjuder även annonsering och bättre sökresultat genom Google Ads.

Genom SEO skapar vi ett digitalt alternativ till den positionering som en mässa tillför. Nästa värde vi ska kika på är själva upplevelsen av din mässmonter och presentationen av ditt erbjudande.

2. Presentation av erbjudande

Motion Graphics

En monter är utformad för att varje besökare ska få en optimal upplevelse av varumärket. Rummets form, färger, bilder, filmer, interaktion – många delar som skapar en helhet vars mål är att skapa en upplevelse som besökaren tar med sig. Nyckeln är att överföra samma budskap men att vara noga med att anpassa upplevelsen det till det digitala.

Det vi ser många gör fel kring den digitala översättningen av inställda mässor är att tanken blir låst till det fysiska rummet. Många tar fram 3D-representationer av en monter där besökare rör sig som avatarer i ett TV-spel. Denna lösning blir krånglig och tidskrävande för besökaren och resulterar i ett stort bortfall av målgruppen. Tänk istället på hur dina värden bäst lyfts fram på en skärm.

Film

Film är ett bra exempel som utnyttjar en skärms fulla potential. Rörliga bilder och ljud aktiverar känslor som skapar förståelse hos tittaren som inget annat medie. Oavsett om det gäller en produkt eller en avancerad process är film ett bra verktyg för att förtydliga och lyfta fram fördelarna. Tips för en bra film på webben är att alltid hålla det kort och koncist. Ett bra filmprojekt har alltid gått igenom en omfattande kill-your-darlings-process där det gäller att vara hänsynslös. Det är även viktigt att inte tumma på designen. Se till att det visuella formspråket följer företagets grafiska profil och att designen känns modern. Besök gärna Eight’s sida med projekt för att se olika exempel.

Precis som ett besök i ditt företags monter kan en film leverera en minnesvärd upplevelse. Men när väl besökaren är införstådd i ditt erbjudande är det viktigt att underhålla relationen och skapa interaktion.

3. Skapa relationer

Relationer på sociala medier

Det personliga mötet är en viktig del av en mässa. Oavsett om det är i montern eller under minglet så finns det goda möjligheter att knyta värdefulla kontakter. Det är genom dessa kontakter som varumärket byggs och nya affärer föds.

Sociala medier

För att skapa digitala alternativ till en inställd mässa som främjar företagets relationer behöver ditt företag skapa en aktiv närvaro på sociala medier. Undersök vilka sociala medier som passar dig, där exempelvis Linkedin passar bra för B2B och Facebook bättre för B2C. Men det handlar inte bara om att lägga ut inlägg kontinuerligt. Ett bra arbete kring sociala medier är att vara transparent och dela med sig av sina kunskaper. På så sätt kommer din målgrupp se värdet i dina inlägg och det finns större chans till att nya relationer kan skapas.

Sammanfattning

Det finns mängder med fördelar med digitalisering av företags marknadsföring. En stor fördel är att all kommunikation plötsligt blir mätbar och du kan föra statistik på varje steg i marknadsföringen. Du kan se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Ditt företag har dessutom möjlighet att nå en större målgrupp och ta marknadsandelar i fler regioner.

Se den här tiden med inställda mässor som ett ypperligt tillfälle för er att testa nya metoder och utforska nya sätt att nå er målgrupp. Utveckla sökoptimeringen på er hemsida för att förstärka företagets positionering, använd film för att lyfta fram ert erbjudande och var aktiva på sociala medier för att bygga nya relationer. Det som är viktigt är att anpassa sig efter den nya verkligheten och hitta nya tillvägagångssätt för att nå din målgrupp.

Möjligheterna finns där ute – det handlar bara om att hitta dem.

Oskar Forsgren
Oskar Forsgren
Creative Director på Eight Digitalbyrå. Har arbetat inom reklambranschen i 10 år.
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email